Hellraiser-filmanmeldelsen fra Bloody Disgusting indeholder ikke spoilere.

Hellraiser behøver ingen introduktion. Clive Barkers debut spillefilm, som han tilpassede fra sin novelle Heart of Hell, introducerede gyserfans til cenobitternes helvede verden og ophøjede dem øjeblikkeligt til status som gyserikoner. Dommerne af smerte og lidelse vender tilbage i den ellevte film i franchisen, denne gang gentænkt af House of Night-instruktøren David Bruckner og manuskriptforfatterne Luke Piotrowski og Ben Collins. Deres Hellraiser tager en mere trofast tilgang til Barkers arbejde, men med nye helvedes attraktioner.

Cold Start introducerer den fordærvede milliardær Roland Vojt (Goran Visnic) og hans eksperimenter med det ikoniske puslespil. Seks måneder senere klager den bedende stofmisbruger Riley (Odessa A'Zion) til sin elsker Trevor (Drew Starkey), at hun ingen penge har efter hendes sidste kamp med sin bror Matt (Brandon Flynn). Matts skepsis over for Trevor og hans frygt for, at Riley kan få tilbagefald, viser sig at være sand, da Trevor foreslår, at Riley beriger sig selv ved at infiltrere Voights palæ. Det er der, Riley finder en mystisk puslespilsboks, der uforvarende tilkalder sadistiske overnaturlige væsener fra en anden dimension.

Hellraiser 2022 anmeldelse

Piotrowski og Collins vælger ligefrem enkelhed og lader Bruckners billeder gøre det tunge løft. Der er en dyb brønd af mytologi her uden nogen støtte. Riley kæmper mod tiden for at lære historien om det objekt, hun tog fra Voight, og afslører gradvist dets formål og virkemåde. Denne mystiske kvalitet er spændende og giver karaktererne mulighed for at komme i forgrunden. Rileys ustabile forhold til sin bror skaber en følelsesmæssig kerne, især da Matts kæreste Colin (Adam Faison) kommer ind i ligningen. Det er også et smart touch at sætte en karakter, der kæmper med afhængighed, i centrum, i en verden, hvor besættelse ofte skubber folk til selvdestruktion i en helvedes gåde.

Bruckner overrasker med 90'ernes gyserstemning. Det smarte og udsmykkede design og mørke farvepalet, især i filmens bagerste halvdel, minder om The Dark Castle fra slutningen af ​​90'erne. Måske lyser den for mørkt; Nogle steder er det svært at skelne de udsøgte nye cenobitter. Efter Barkers original forsinker Bruckner først cenobitternes fremkomst og indhyller dem i mørke og flygtige glimt. Denne mindre-er-mere tilgang efterlader dig sulten efter at se mere, hvilket forstærkes af de smukke skabningsdesigns og SFX-arbejde af Josh og Sierra Russell. På trods af 90'ernes æstetik bringer Hellraiser cenobitterne ind i den moderne æra ved at droppe huden og øge mængden af ​​lemlæstelse.

Hellraiser 2022 anmeldelse

Mest imponerende er Jamie Claytons inspirerende præstation som Hell Priest, leder af Cenobites. Clayton udstråler elegance, styrke og trussel, og hendes valg og manerer giver et glimt af helvedes hierarki. Filmen hviler tungt på A'Zions skuldre, men Clayton stjæler hvert øjeblik, hun er på skærmen.

Denne nye inkarnation af Hellraiser favoriserer stille kontemplation frem for skue, da den er drevet af omhyggelig udforskning af plot og mytologi. Dette gør sig gældende, selv velvidende at der stadig er meget at lære om boksens indre struktur. Der er blodsudgydelser, lænker, smerte og lidelse i filmen. Der er også noget sex, selvom alt i sammenligning er meget tamt. Faison bringer et moralsk kompas og hjerte, og A'Zion er underholdende, men det er cenobitterne, der fortsætter med at herske over vores hjerter af rædsel. Hellraiser bringer nok stil og verdensopbygning med en fortryllende ny Hellpriest, så vi vil være villige til at tilmelde os, uanset hvilke andre attraktioner Bruckner viser os næste gang.

Del:

Andre nyheder